Men alla gör ju det! - Volkswagen är inte ensamma

Men alla gör ju det! - Volkswagen är inte ensamma. 
Sannolikt står det ett eller flera företag på tur. Med alla svenska skandaler de senaste åren vet vi att det pågår smuts där vi minst anar det..
Sannolikt står det ett eller flera företag på tur. Med alla svenska skandaler de senaste åren vet vi att det pågår smuts där vi minst anar det.

Published 2015-09-24

Men alla gör ju det! - Volkswagen är inte ensamma

Sannolikt står det ett eller flera företag på tur. Med alla svenska skandaler de senaste åren vet vi att det pågår smuts där vi minst anar det. Handelsbankssfären är den renaste av alla grupper, mest frugala på alla sätt, men även där dök det upp kolapapper under mattan. Nu höjer bankerna bolånemarginalerna; för att de kan.

Volkswagen logo


Ett problem är vår inbitna oförmåga att inte kunna tänka själva; att göra som alla andra. Kalla det bruksmentalitet eller bara ryggradslöshet.
    
Volkswagen har en stark företagskultur där nykomlingar icke göra sig besvär om de vill tänka nytt och bättre. Efter ett par veckor gör man som alla andra. Man får motivet på den nya arbetsplatsen: "Alla andra fuskar ju"
    
Bankerna dras överlag med samma problem. Kunden är i motsatsförhållande; man skall tjäna pengar PÅ kunden, inte MED kunden. Stor skillnad mot de flesta företag och orsaken till varför mer än 100 miljarder betalats ut hitills i år. Jag vill hävda att det inte går att tvätta bort den skadliga kulturen utan att börja från början. Så länge de finns en kulturbärare kvar så förs traditionen vidare…. Vi kommer att se många skandaler i banksektorn de kommande åren eftersom deras affärsmodell, använda den egna balansräkningen, är passé.
    
Volkswagens börsvärde har fallit dramatiskt och deras rykte har drabbats. Kommer det att påverka deras försäljning? Inte ett dugg. En snitsig reklamkampanj om några månader och försäljningen når nya rekordnivåer. Är det något vi kan lära av BP:s problem i mexikanska golfen så är det att vi gärna snackar och tycker det är hemskt vi ändrar inte vårt beteende. BP:s bensinförsäljning i UK ökade mer efter skandalen än före. Vi glömmer snabbt, om det är bekvämt för oss att göra det.
    

Ulf Löwenhav


Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

 

EQapital.se