Kvartalsrapporternas outhärdliga värdelöshet

Det fanns en tid när kvartalsrapporter var relevanta. Det var tiden innan internet fanns och innan internet fylldes med uppdaterad verklig information.

Kvartalsrapporternas outhärdliga värdelöshet. 
Det fanns en tid när kvartalsrapporter var relevanta. Det var tiden innan internet fanns och innan internet fylldes med uppdaterad verklig information..
Published 2016-04-11

Kvartalsrapporternas outhärdliga värdelöshet

De flesta saker omkring oss förändras, ofta lite gradvis så att man inte märker att något har skett. Effekten blir att man hänger kvar vid koncept även om de grundläggande förutsättningarna, som en gång skapade behovet av konceptet, inte längre finns kvar.

    
Det fanns en tid när kvartalsrapporter var relevanta. Det var tiden innan internet fanns och innan internet fylldes med uppdaterad verklig information. Nu hittar vi allt relevant om konkurrenter och utveckling på nätet, långt innan redovisningen är sammanställd, redovisning vi ändå vet inte är speciellt relevant. Vi har gradvis kommit till insikten att det är den långsiktiga utvecklingen som är väsentlig och att nutida bokföringsinformation faktiskt inte är så viktig. Men eftersom tidningarna är fulla med information, och de borde ju veta, så är det säkert fortfarande relevant, tror vi, inbillar vi oss, eller nåt; det är fel. Ingen klarar av att tolka in något begåvat ur kvartalsrapporterna; som inte finns tillgängligt för alla intressenter genom att studera en enorm uppsjö av information på nätet.
    
Om man vill utvärdera hur viktig delårsinformationen är för långsiktig värdetillväxt är det lätt att komma till slutsatsen; inte särskilt. Det som kommer att skapa värde de kommande åren är bolagets förmåga att navigera bland konkurrenter och varierande marknadsförutsättningar och det ser vi inte på kort sikt och definitivt inte på lång sikt. En tillskyndande försvarare av ekonomisk information säger då att det är ju vinsten som är mest väsentlig, det är ju så vi bygger värde. Problemet är att kopplingen mellan resultat och värde är av vikt på lång sikt. På kort sikt...inte alls.
    
Och är den ens av vikt på sikt, kanske inte det heller. De företag som är framgångsrika idag kommer inte att vara det om 10 år, för mycket förändras. Och eftersom värdet ligger i framtiden kommer dagens framgångsrika företag ha en dyster framtid om 10 år. Det enda som är riktigt väsentligt syns inte i kvartalsrapporterna.
    

Ulf Löwenhav


Artikeln är skriven av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

Veckans fråga

Är våra stora svenska företag generellt sett tillräckligt förändringsbenägna?
Vad tycker du?

ANNONS:

Mest läst

 

EQapital.se