Genom labyrinten och rondellen

Genom labyrinten och rondellen. 
Vi är vid en tid på året då vi börjar förbereda höstens strategiövningar. Kanske har vi ny styrelse, kanske skall vi kraftsamla för en större expansion. Aldrig har det varit så svårt att navigera rätt. Speciellt ställer den digitala tsunamin till det..
Vi är vid en tid på året då vi börjar förbereda höstens strategiövningar. Kanske har vi ny styrelse, kanske skall vi kraftsamla för en större expansion. Aldrig har det varit så svårt att navigera rätt. Speciellt ställer den digitala tsunamin till det.

Published 2015-05-13

Genom labyrinten och rondellen

Vi är vid en tid på året då vi börjar förbereda höstens strategiövningar. Kanske har vi ny styrelse, kanske skall vi kraftsamla för en större expansion. Aldrig har det varit så svårt att navigera rätt. Speciellt ställer den digitala tsunamin till det. Du måste navigera genom trenderna.


Vi har en naturlig svaghet avseende förändring. Vi vill inte. Har vi givit oss in på ett spår så kämpar vi på – vi möter konkurrenterna med bättre positionering, mer reklam, segmentering, lägre priser – allt det där som är kortsiktigt korkat. När omvärlden förändras och nya trender blåser skall vi vända båten så att vi får medvind. Kryssa leder ingen vart.
    
Apple har alltid vänt förändring till en fördel. De har aldrig konkurrerat med pris. När konkurrenterna velat dra ut Jobs på isen har står han på fotbollsplanen. Det exemplifieras med att addera musiktjänster till telefonen, addera telefonitjänster till datorn eller fantastisk design. Precis som i kampsporter möter man inte kraft med kraft. Det leder ingen vart. Man känner efter hur motståndaren gör, hur han pressar – sedan flyttar man på sig.


Det kan liknas vid att man inte styr mot målet – som i en rondell är man tvungen att svänga åt fel håll först för att komma rätt.
    
På samma sätt sitter vi låsta i gamla uppfattningar och irrelevanta utbildningar. Har man i första steget gått en utbildning och när man väl fått ett jobb kämpat sig upp i hierarkin, är det svårt att tänka om. Man ser företagets finansiella målsättning eller strategiska mål framför sig men kan inte komma dit utan att tänka om.
    
Precis som i en labyrint hjälper det inte att pressa på mot målet. Man får backa sig ur – hur smärtsamt det än kan vara. Så för att nå målet måste man lägga om helt. Var beredd på att lägga ner avdelningar och projekt även om de kostat pengar och är på väg.
    
Vår största motståndare blir de egna känslorna. Det är kortsiktigt behagligare att pressa på som förut. Hoppas att höstens utveckling följer trendkurvan. Just nu har spelplanen förändrats totalt för i stort sett alla bolag. Den digitala tsunamin sköljer över alla och du kan få helt nya konkurrenter.
    
Så backa ur labyrinten, ta smällarna nu, och kör åt det oanade hållet, som i en rondell.
    
    

Ulf Löwenhav


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till Ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav
    
    
    

 

 

EQapital.se