Resultatfokus och den galande tuppen

Vi borde ifrågasätta hur saker och ting förhåller sig. Fungerar kapitalmarknaden eller har den kidnappats av ett fåtal aktörer?

Resultatfokus och den galande tuppen. 
Vi borde ifrågasätta hur saker och ting förhåller sig. Fungerar kapitalmarknaden eller har den kidnappats av ett fåtal aktörer?.
Published 2015-01-23

Resultatfokus och den galande tuppen

Få saker är så väsentliga för vår nutid och vår framtid som vårt näringsliv. Våra framtidsföretag behöver finansiering och företagen behöver växa till sig för att vi skall säkra vår ekonomiska framtid. Så kapitalmarknaderna och speciellt aktiemarknaderna blir väsentliga. Samtidigt ger vi inte företagen rätt utrymme att investera och utvecklas på ett optimalt sätt.


Tuppen gal tidigt på morgonen och kort därefter går solen upp – alltså är det tuppen vi har att tacka för att vi får dagsljus. Skulle man kunna tro om man inte funderade klart. Vi ser det som självklart att det är tvärtom. Det gör eftersom vi är klara över att planeterna, inklusive Jorden, rör sig i olika banor vilket påverkar vårt dagsljus. Hade vi vuxit upp med en annan föreställning, att tuppen styr dagsljuset hade de flesta personer inte klarat av att kritiskt granska sambandet utan blivit irriterade över de som hade en annan uppfattning.
    
Det känns som att det är exakt just det sambandet vi har kring de nödvändiga investeringar företagen behöver göras och hur de ofta begränsas av just önskan, viljan, och förhoppningen att företagen måste tjäna pengar just här och nu. Det för att – vi utbildats med föreställningen att vinst är det som skapar värde. Och inte vinst på sikt utan här och nu, och utan avbrott.
    
Kvartalskapitalismen, eller finansiell närsynthet, kan tolkas som att alla företag på marknaden måste öka sin omsättning och öka vinsten, oavbrutet, genom alla kvartal. Om inte så tappar ”marknaden” förtroendet och ”marknaden” vill ha en annan styrelse och annan företagsledning. Vi vet samtidigt att omvärlden för våra viktigaste företag ändrar sig och kräver anpassning så väljer styrelserna att…välja bort den bästa anpassningen för att hålla upp omsättningen och resultatet. Marknaden vinner. Företagen tvingas välja kortsiktighet över den strategiskt bästa vägen. Den strategiskt bästa vägen är den som är bäst för alla intressenter, de anställda, kunderna och aktieägarna. Minst risk, högst värde, bäst produkter, och, oberoende genom konkurrenskraft.
    
Är det verkligen så illa att när det gäller aktiemarknaden så tror vi att det är tuppen som styr utvecklingen? Absolut, och trots ökade insikter i hur människor fattar beslut så har vi fortsatt en aktiemarknad med styrd information och företag som lever sitt liv för marknadens aktörer istället för de viktigaste intressenterna, de som vill att företaget skall göra rätt långsiktigt.
    
Ericsson, är ett typexempel på ett företag som skulle få det tufft med marknaden om den ”bästa vägen”, den som ger det bästa nuvärdet, valdes. Men aktieägare, anställda och kunder skulle få ett bättre företag.
    
    


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till Ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

 

EQapital.se