Ryktesoron - corporate reputation tool kit

Skador på varumärket håller våra företagsledare sömnlösa. Det kan när som helst ske något oförutsett som slår under fötterna på företagets verksamhet. Undersökningar visar att ex.konkurrenssituationen bedöms som betydligt mindre farligt.

Ryktesoron - corporate reputation tool kit. 
Skador på varumärket håller våra företagsledare sömnlösa. Det kan när som helst ske något oförutsett som slår under fötterna på företagets verksamhet. Undersökningar visar att ex.konkurrenssituationen bedöms som betydligt mindre farligt..
Published 2015-05-04

Ryktesoron - corporate reputation tool kit

Skador på varumärket håller våra företagsledare sömnlösa. Det kan när som helst ske något oförutsett som slår under fötterna på företagets verksamhet. Undersökningar visar att konkurrenssituationen, konjunkturen och kundnöjdheten bedöms som betydligt mindre allvarligt.


Kanske finns det en motiverad skillnad i oro? Man kan känna sig säker i sin marknad och uppleva att man har kontroll över var vi befinner oss i ekonomin - medan ryktet är utelämnat åt krafter som lever sitt eget liv.
    
Undersökningen visar att den största oron associeras med varumärke och skadat rykte tätt följt av ekonomisk nedgång. Intressant är att Cyberrisker för första gången dyker upp bland de 10 största riskscenarierna:
    
1. Skadat rykte
2. Ekonomisk nedgång
3. Nya regelverk
4. Ökad konkurrens
5. Rekrytering/ behålla talanger
6. Oförmåga att utvecklas eller möta kundernas behov
7. Avbrott i verksamheten
8. Skadeståndsskyldighet mot tredje man
9. Cyberrisker
10. Egendomsskador
    
Ryktesrisker har en direkt koppling till verksamhet, företagskultur och transparens.
    
Om verksamheten har en koppling till att lösa ett verkligt samhällsproblem är risken låg. Exempel är finansbolag som vill finansiera sina kunder på ett bra sätt och utbildar dem så att de blir vinnare tillsammans. Perspektivet är helt annorlunda än hos vår vanligaste bank som försöker tjäna pengar på kunderna istället för tillsammans med kunderna. En sund verksamhet uppskattas av de flesta intressenter som låter bolaget utvecklas. Här är det lätt att tänka på British Petroleum som i sin jakt på lite bättre lönsamhet tog dumma risker. Inte en sund verksamhet.
    
Företagskultur har en direkt koppling till att göra rätt saker på ett sätt som är bra för kunder och för företaget. När kulturen är bra är risken låg.
    
Transparens är nyckeln till att minska risken. Om kommunikationen harmoniserar med företagets verksamhet och värderingar har omvärlden och företaget samma bild, den riktiga.
    
Så oron för ryktet bottnar i en strategi utan social förankring, bräcklig företagskultur och dålig transparens. Saker som är hanterbara och som möjliggör bättre nattsömn. Med planering och eftertanke.
    
Informationen kommer från Aon och deras 2015 års Global Risk Management Survey.
    
    


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till Ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

Veckans fråga

Är våra stora svenska företag generellt sett tillräckligt förändringsbenägna?
Vad tycker du?

ANNONS:

Mest läst

 

EQapital.se