George Clooney är smart

George Clooney är smart. 
Ser du bra ut tjänar du mer. En mänsklig svaghet är att om vi imponeras av något, exempelvis utseende, så fortsätter vi ofta med en positiv inställning när vi lär känna personen, på andra och fel områden..
Ser du bra ut tjänar du mer. En mänsklig svaghet är att om vi imponeras av något, exempelvis utseende, så fortsätter vi ofta med en positiv inställning när vi lär känna personen, på andra och fel områden.

Published 2014-11-09

George Clooney är smart

Ser du bra ut tjänar du mer. En mänsklig svaghet är att om vi imponeras av något, exempelvis utseende, så fortsätter vi ofta med en positiv inställning när vi lär känna personen, vilket kan medföra att istället för kritiskt granska, som vi rimligen bör göra, ser vi det mesta i ett positivt ljus. Vår skeva uppskattning leder till att snygga personer tjänar mer.

    


Det kallas Haloeffekt och det har uppskattats att snygga människor tjänar 15 % mer. Det behöver inte vara just utseende. Det kan vara klädsel, ett första intryck är viktigt. Haloeffekten noterades tydligt i vetenskapliga försök på 1920-talet. Ett systemfel noterades, det fanns märklig korrelation mellan olika faktorer som inte borde ha med varandra och göra. Slutsatsen blev att försökspersonerna gjorde drog långtgående slutsatser om begåvning baserat på bland annat utseende eller klädsel. Kopplingen till glorian som givit namn till fenomenet betraktas man som en ängel kan man inte göra något fel. Som mamman som ser sonen som en ängel. Neurofinans ger oss en del svar.
    
Jag hävdade nyligen att man kunde lära av Hells Angels. Jag försökte se förbi att deras verksamhet kanske inte alltid är laglig utan fokusera på vad de gör bra, exempelvis har de en bra rekryteringsprocess och varumärkesuppbyggnad. Men Haloeffekten slår åt två håll. Många läsare tyckte det var moraliskt förkastligt att berömma förbrytare. Haloeffekten fick personer att felaktigt tro att allt Hells Angels gör är dåligt.
    
På samma sätt vill inte människor tro att Hitler var djurvän. Har man en positiv aura, en svävande halo över huvudet, så är man bra på allt. Har man däremot fått en negativ stämpel så kan man inte göra något rätt.
    
Ett företag kan på samma sätt få en mer positiv image än de kanske förtjänar genom utmärkt kommunikation. Genom att ge kunderna en positiv framgångsrik image, med snygg logo, bra sammanträdesrum på rätt adress, kommer de upplevas som skickligare.
    
På samma sätt tillskriver vi framgångsrika affärsmän en massa egenskaper som rimligen inte finns där. Har man varit framgångsrik bankman innebär det inte på något sätt att man på ett bra sätt klarar av att bidra till en eller ett par industriföretagsstyrelser.
    
Effekterna på aktiemarknaden finns där så också klart. Ett företag som har bra produkter och positiv framtoning är nog en bra placering också. Oavsett nuvarande börsvärde. Se på H&M, ett utmärkt företag på alla sätt men med otroligt hög värdering. Sannolikt har allt som är positivt i kontakten med kunderna överförts på tron på bolaget som investering. Ett rimligt antagande är att många placerar i bolagets aktier för att man är imponerad av verksamheten.
    
George Clooney är mycket framgångsrik, sannolikt på grund av hans fördelaktiga utseende. Men bedömningen av hans begåvning bör baseras på något annat.
    
    


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

 

EQapital.se