Bättre kul och bra än trist och dålig!

Vadå, måste man ha kul på jobbet?. 
Jag läste en artikel i DN om app-studion Ustwo i Malmö häromdagen. Essensen var att man kan ha kul på jobbet..
Jag läste en artikel i DN om app-studion Ustwo i Malmö häromdagen. Essensen var att man kan ha kul på jobbet.

Published 2014-01-03

Vadå, måste man ha kul på jobbet?

Jag läste en artikel i DN om app-studion Ustwo i Malmö häromdagen. Essensen var att man kan ha kul på jobbet.

happy


Dagen efter att jag hade läst artikeln så tjuvlyssnade jag på två män på bussen som diskuterade just denna artikel. Den ena sa bland annat:
    
- Vadå måste man ha kul på jobbet? Ska man gå omkring och garva hela tiden då eller?
    
- Ja, och dansa på jobbet, seriöst? Tänk om jag skulle tvinga mina medarbetare att dansa på jobbet? svarade den andre. Och så fortsatte de att ondgöra sig över detta ”oseriösa företag”.
    
Det här är spännande tycker jag, för det artikeln tog upp var hur just det här företaget har valt att arbeta. De beskriver väldigt tydligt vad medarbetarna har valt att tro på och vad de vill att det ska leda till - vad de vill uppnå.
    

Mänsklighet på jobbet...

Sabine Storm på Ustwo säger bland annat;
- När ska man ha kul, om inte på jobbet? Det är ju där vi tillbringar den största delen av vår aktiva tid.
- Vi vill få bort hierarkier så mycket det går. I vår bransch är allt så komplext att det funkar bättre om ansvaret inte läggs på några få personer, säger hennes kollega Petter Mellander som också pratar om en "mänsklig arbetsplats där alla ska få chansen att utvecklas och uppfylla sina innersta yrkesdrömmar.
    
Jag tillhör en välmående medelklass och klarar mig bra på det jag tjänar. I det läget är det betydligt viktigare för mig att jobba på ett riktigt kul ställe än att jaga högre lön"
    

..och delaktighet...

De väljer också vad de ska göra för att det de vill uppnå ska bli verklighet.
    
De har bland annat diskodans på lunchen, överraskningsfest i samband med produktnyheter och rejält med avsatt tid till legobygge tillsammans med kunder som kommer på besök.
    
Affärsplanen består av en stor tavla full med post- it-lappar så att alla kan delta och påverka. Företaget växer och den skånska studion har i år nyanställt fler än tio personer. De anser sig även ha låg stressnivå men får mycket gjort.
    
Tillbaka till männen som jag tjuvlyssnade på. Det är synd att de hakade upp sig på detaljer istället för att ta ett helikopter-perspektiv och titta på formen för hur företaget kommunicerar. För jag tror att fler företag kan modellera Ustwo på form och fylla på med eget innehåll så att det passar just deras företag. Det går att byta ut legobygge och lunchdisco till något som passar just dem.
    

..är egentligen grundläggande...

Det kommer nya metoder och modeller hela tiden för hur vi ska göra, tycka och tänka, och det kommuniceras många tips. Några exempel:
10 sätt att öka din omsättning, 5 sätt att bli mer kreativa på arbetet, 7 sätt att undvika kreativitet på jobbet. Ja, listan kan göras oändlig. Det har blivit något av en metod-shopping. I varje metod borde det ju finnas bra saker att behålla. Jag tror inte att vi behöver uppfinna hjulet igen och igen.
    
Tankarna går till en ung släkting som precis hade fått ett jobb efter sin högskoleexamen. Företaget uppmuntrade henne till att ge förslag till förbättringar med sina "fräscha ögon”.
Hon kom hon med flera förslag men hon fick hela tiden svaret att det där har vi redan gjort förut. Till slut fick hon nog och svarade "Men då jobbade inte jag här" Det hade hon alldeles rätt i. Hon kanske kunde bidra med det som behövdes för att det skulle fungera den här gången. Vem vet om man inte prövar?
    

..och naturligt.

Jag tänker att innovativa arbetsplatser har ett ledarskap som vågar hålla helikopter-perspektiv, vågar släppa detaljstyrning och har fokus på vad som fungerar istället för fokus på rätt eller fel. De är tydliga i sin kommunikation, med vad de vill uppnå, vad de tror på och hur de gör för att det ska leda till det de vill uppnå. Då blir det enklare i exempelvis rekryteringsprocesser.
    
Förmodligen skulle inte Ustwo anställa mina medresenärer. Å andra sidan skulle de förmodligen inte söka sig dit heller.
    

Ewa Jonason

 

Veckans fråga

Är våra stora svenska företag generellt sett tillräckligt förändringsbenägna?
Vad tycker du?

ANNONS:

Mest läst

 

EQapital.se