Vänligare finansperspektiv önskas

Vänligare finansperspektiv önskas. 
Styrningen av företag liknas ofta med ett stort fartyg, som skall åka och behöver rustas..
Styrningen av företag liknas ofta med ett stort fartyg, som skall åka och behöver rustas.

Published 2014-10-25

Vänligare finansperspektiv önskas

"Välkomna ombord på vår resa!" Båten och resan är en liknelse som inte sällan återkommer i företagens årsrapporter. En VD som likt en sjökapten har förmåga att trimma seglen, undvika de vassaste reven och ta resenärerna över de stormiga haven på ett tryggt men också spännande sätt.


Sådana metaforer gör något med vår förståelse av vad företag är för något och varför de finns till. De stärker också en förståelse av omvärlden som osäker och förrädisk och att det krävs ledare av en viss kaliber för att resan ska gå bra. Men faktum är att företag inte är båtar och det är ingen resa de är ute på. Det är en liknelse för något annat. Vad är syftet med att läsaren ska förstå företagets utveckling som en spännande med farofylld resa över mörka vatten mot delvis okänd destination? Varför får vi inte reda på varför den här så kallade resan påbörjas över huvud taget, och vart går färden?
    
En orsak är en tvetydig skillnad mellan framgång och resultat. De framstår faktiskt som två olika saker där resultat kan mätas i procent medan framgång är något annat mer diffust och inkluderar känslor av tillfredsställelse och glädje. Det är som om att goda resultat inte är gott nog, vi bör också ha en tro. Goda resultat är ett slags krav men framgång tycks vara en livsuppgift, en resa mot något tänkt vackert. Men för att nå detta vackra krävs vinnande lag, helhjärtat stöd från aktieägare och styrelse, dedikering och passion. Man måste förtjäna den tillväxt som leder till framgång.
    
Kanske är det för att denna bättre framtid inte är tydligt artikulerad som tron kan upprätthållas, inkapslad i näringslivets egna traditioner och ”rites de passage”. Frågan är dock om börsen är en lämplig plats för detta sökande efter den heliga Gralen, för männens febriga drömmar om stormiga hav och spännande äventyr? Jo, kanske faktiskt, varför skulle det inte få finnas förhoppningar, drömmar och hopp om en bättre framtid i näringslivet? Credo, kredit, jag tror. Vad aktieägarna däremot är berättigade till att veta är varför ska vi tro och på vilket sätt det är viktigt och för vem.
    
    

Jonas BERGVALL


Artikeln skrevs av Jonas Bergvall

 

 

EQapital.se