5 steg mot bättre corporate reputation

5 steg mot bättre corporate reputation. 
Transparens. Driv en bra verksamhet och lös riktiga problem. Då kan du låta anställda, kunder och leverantörer få fri insikt i företagets drift och dina överväganden..
Transparens. Driv en bra verksamhet och lös riktiga problem. Då kan du låta anställda, kunder och leverantörer få fri insikt i företagets drift och dina överväganden.

Published 2015-02-25

5 steg mot bättre corporate reputation


1. Transparens. Driv en bra verksamhet och lös riktiga problem. Då kan du låta anställda, kunder och leverantörer få fri insikt i företagets drift och dina överväganden. Den mycket positiva effekten blir att omvärlden bedömer ditt företag som ”låg risk” vilket kommer att öka värdet och kön av individer som vill jobba hos dig kommer att öka.
    
2. Betala fakturor i tid. Det spelar ingen roll om du har en sund verksamhet och glada kunder om dina leverantörer tycker illa om din betalningsmoral. Se istället till att de talar väl om dig. Tänk på att dina leverantörer är sannolika kunder, anställda och aktieägare.
    
3. Var inte översmart när det gäller etikmöjligheter. Dina anställda tar efter dig och vill vara stolta, bära företagets fana, men blir bittert besvikna om du åker taxi privat men låter företaget betala det. Du har planterat en dålig kultur. De kommer göra samma sak för de tror att det är ok och de kommer att se ner på företaget.
    
4. Se alla kommunikationstillfällen som en möjlighet att visa att du gör bra saker. Visa professionalism och att du kan din marknad. Var hygglig och trevlig. Jag känner till ett svenskt börsnoterat fastighetsbolag som behandlar sina hyresgäster kallt och opersonligt för att de tror att det är bra att vara korrekt. Men korrekt är inte på något sätt i motsatsförhållande till trevlig, insiktsfull och empatisk.
    
5. Ställ aldrig, aldrig, aldrig in möten för att något bättre dykt upp. Kanske säger den refuserade att det är ok men undermedvetet har du förlorat respekt.
    


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav
Ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

 

EQapital.se