Vi kan alla lära av Centiro

Det sker något stort i Borås - Centiro. 
Centiro är framgångsrika genom en helt egen organisationsform och suverän företagskultur där misstag uppmuntras.
Centiro är framgångsrika genom en helt egen organisationsform och suverän företagskultur där misstag uppmuntras

Published 2014-02-20

Det sker något stort i Borås - Centiro

Centiro solutions är ett företag som är känt men inte tillräckligt känt tycker jag. Företaget räknas som den bästa arbetsplatsen i Sverige och man kommer bland de tio bästa i Europa.

    

happyteam


Centiro strävar efter att bli bästa företaget för anställda och kunder. Det är smart att inte fokusera på vinst eller värde eftersom det blir bra även för ägarna om kunderna är nöjda och företaget attraherar de bästa begåvningarna.
    
Centiro är ett svenskt mjukvarubolag, specialiserat på molnbaserade logistiklösningar och deras lösningar används i 65 länder. Företaget är framgångsrikt av olika skäl men några viktiga lärdomar:
    
• Centiro välkomnar misstag och har startat Informella Misstagsklubben. De som misslyckats gratuleras, de har ju prövat något nytt, sedan talar man öppet om vad man kan lära sig. Öppenheten är inte klar där.
    
• De anställda uppmuntras till dagliga ”stand-ups” för att berätta om vad de gör och ser för svårigheter. Den övningen förs även in i olika avdelningar som försöker hitta sätt att hjälpa varandra.
    
• Vidare har man brutit ner ”vi och dom” tänkande genom att blanda alla kompetenser så att man sitter helt uppblandat. Således en egen organisationsform.
    
• Förbättringskulturen är viktig. Man skall prata om det positiva först. Man försöker hoppa över det negativa, det var ju ”rätt” vi skulle hitta! Enligt företagets vd så är hans tro att negativ kommunikation väger 6-9 gånger tyngre än positiv kommunikation. Det innebär att kritik kan förstöra för lång tid framåt.
    
När man studerar punkterna ovan så verkar det ganska lätt och naturligt. En viktig insikt är att om man koncentrerar sig på att göra det man kan för kunderna och personalen så kommer det ekonomiska resultatet av sig självt, och med liten affärsrisk. Gör man tvärt om, har man varken kunder eller personal med sig, och detta är riktig risk och dålig lönsamhet,
    

Ulf Löwenhav

    
    

 

 

EQapital.se