När man blir lite Ubered

När man blir lite Ubered. 
Den färgstarke vd:n för en av världens största kommunikationsgrupper, Publicis, har knappt återhämtat sig från det havererade samgåendet med Omnicom, när han ser hur kritiskt läget är. Man ser en digital tsunami..
Den färgstarke vd:n för en av världens största kommunikationsgrupper, Publicis, har knappt återhämtat sig från det havererade samgåendet med Omnicom, när han ser hur kritiskt läget är. Man ser en digital tsunami.

Published 2014-12-15

När man blir lite Ubered

Den färgstarke vd:n för en av världens största kommunikationsgrupper, Publicis, har knappt återhämtat sig från det havererade samgåendet med Omnicom, när han ser hur kritiskt läget är. Maurice Levy beskriver det som att branschen är på väg in i en digital tsunami.


”It is the idea that suddenly wake up to find your legacy business gone”
    
Någon med ett billigare, snabbare, bättre, och ett mer omtyckt alternativ tar över – man blir ubered.
    
Det är en massa saker som händer som går tvärtemot vad branschkännarna alltid trott, exempelvis att storlek är viktigt. Men de är fel.
    
Publicis agerar genom att anställa nördar, matematiker som kan programmera mätbar kommunikation, sådant som du inte ser om du inte tillhör just det marknadssegmentet. Man köper bland annat nischade konsulter men är samtidigt osäker på om det kommer att hjälpa. Men man måste göra någonting.
    
Vart tar det vägen? Ingen vet men alla vet att tsunamin just håller på välter alla myter och cementerade relationer. Konkurrenter dyker upp från ingenstans.
    
    


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav
Skicka e-mail till Ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav
    
    

 

 

EQapital.se