Går det att värdera ett företag?

Går det att värdera ett företag?. 
I en börsnoterad värld, där marknaden satt någon form av värde, kan traditionella värderingsmodeller, som hallucinerar över framtida kassaflöden, spela en viktig roll. Men stora transaktioner görs nu efter uppskattningar av relevans.
I en börsnoterad värld, där marknaden satt någon form av värde, kan traditionella värderingsmodeller, som hallucinerar över framtida kassaflöden, spela en viktig roll. Men stora transaktioner görs nu efter uppskattningar av relevans

Published 2014-08-26

Går det att värdera ett företag?

I en börsnoterad värld, där marknaden satt någon form av värde, kan traditionella värderingsmodeller som bygger på hallucinationer över framtida kassaflöden, spela en viktig roll. Men för dig som förundrats över att de höga värderingar som betalats för högteknologiska företag utan intäkter, är nog svaret att de inte går att värdera för oss outsiders.

    

Beacon


En traditionell modell där vi diskonterar hem kassaflödet bygger på en uppskattning av framtiden, en relativ riskbedömning och att kapital är en bristvara. Några av de riktigt stora transaktionerna vi sett hart helt andra mindre vetenskapliga bevekelsegrunder: grundaren av det köpande bolaget känner vad bolaget är värt ur strategisk synpunkt. Det kan vara att konkurrenterna inte får tag i tekniken eller vikten av att behålla momentum. Marknadsvärdet på det egna bolaget är ändå så extremt högt så vikten av att räkna rätt, vad det nu är, är kanske irrelevant.
    
För oss som lärt oss värderingsmodeller är det delvis trist eftersom vi vill känna oss behövda, både ur ekonomiskt perspektiv och för vår självkänsla. Så spelplanen ändras, et kommer sannolikt inte att vara lika många rådgivare runt bordet, kanske bara köpare, säljare och två jurister.
    
Läs liknande artikel: De 7 stegen mot optimalt marknadsvärde
    
Kanske var det dags att släppa flera av värderingsmodellerna. De har hjälpt oss att förstå världen men vi har generellt sett, jämfört med marknadsprissättning, var hopplöst fel ute. Trots det har en generation med högskolestudenter fått lära sig en evinnerlig sanning som verkar vara överflödig i dagens tillväxtföretag.
    
Det stora relevansen i modellerna ligger kanske just där. När stora noterade bolag i traditionstyngda industrier skall göra transaktioner är det en fördel att båda sidor litar på samma modell, oavsett hur fel den är.
    
    

Ulf Löwenhav


Ulf Löwenhav
Skicka e-brev till ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav
    

 

 

EQapital.se