Corporate reputation - din livlina till rätt värde

Vi vet att ryktet är viktigt men ofta agerar vi för kortsiktigt för att vårda vårt viktiga rykte. Exempel är när en bank i jakten på ett bra kvartalsresultat hotar stämma sina kunder. Logiskt men ett värdemässigt självmål.

Corporate reputation - din livlina till rätt värde och bättre affärer. 
Vi vet att ryktet är viktigt men ofta agerar vi för kortsiktigt för att vårda vårt viktiga rykte. Exempel är när en bank i jakten på ett bra kvartalsresultat hotar stämma sina kunder. Logiskt men ett värdemässigt självmål..
Published 2015-02-01

Corporate reputation - din livlina till rätt värde och bättre affärer

Vi vet att ryktet är viktigt men ofta agerar vi för kortsiktigt för att vårda vårt viktiga rykte. Exempel är när en bank i jakten på ett bra kvartalsresultat hotar stämma sina kunder. Logiskt men ett värdemässigt självmål.


I det här nyhetsbrevet har vi inriktat oss på Corporate Reputation. Vi har vuxit upp med tron och önskan att ekonomi och aktiemarknad drivs av logik men det är fel. Till 99 % drivs våra beslut av känslomässiga faktorer. Det innebär att vi gör affärer med bolag vi tycker om och har respekt för även om de exempelvis är dyrare. Det innebär även att vi gärna blir aktieägare i företag vi imponeras av. Vi blir definitivt inte aktieägare i bolag som vi inte tycker är bra samhällsmedborgare.
    
Effekten av det är att du skall bry dig om ditt företags professionella rykte. Vad de anställda, kunderna och leverantörerna tycker om dig kommer att påverka din framgång och börsvärde. Om du undrar hur ditt rykte är kan det mätas. En bra början.
    
Välkommen till ett nytt nyhetsbrev!
    


Ulf Löwenhav, Chefredaktör
    

 

Veckans fråga

Är våra stora svenska företag generellt sett tillräckligt förändringsbenägna?
Vad tycker du?

ANNONS:

Mest läst

 

EQapital.se