Bankerna och verkligheten

Vad Audi kan lära bankerna. 
Bankerna kan anpassa sig till verkligheten genom att bygga in förväntade problem redan från början.
Bankerna kan anpassa sig till verkligheten genom att bygga in förväntade problem redan från början

Published 2014-03-12

Vad Audi kan lära bankerna

Pelle kände att det var något som inte stämde. Ofta ser det undermedvetna saker som man inte nödvändigtvis kan peka på. Det var en ökad aktivitet på jobbet. Ledningen satt i fler möten. Det verkade vara någon form av jurister på besök och olika typer av mörka kostymer som kom och gick. Och så styrelsen förstås. Det var möten på kvällarna.

    

familj


Att vädret var som det var hjälpte inte. Mörkt ute och kring nollan hela tiden. Snöslask ibland och just precis så kallt så att man inte vågade cykla till jobbet. De hade köpt villan i Tyresö för fem år sedan. Pelle hade gradvis fått mer lön. Förra året fick han tjänstebil. Kändes lite märkligt eftersom han inte behövde bil i jobbet och han visste att förlaget inte gick speciellt bra. Förluster tre av de senaste fyra åren.
    
Så skedde det som inte får ske. Redan när han blev kallad till vd kände han det i magen. De var tvungna att skära ner. Han skulle bli uppsagd. Sex månadslöner räckte inte långt. Hela branschen var i gungning. Både tryckta tidningar och böcker hade det svårt. Alla köpte och läste online men ville knappt betala något. När han lämnade rummet svettades han fast han frös i hela kroppen. Han visste inte om han skulle våga ringa Inger.
    
Kanske kunde han ordna något jobb först. Kolla med polare om de hade något. Han såg framför sig att de skulle bli tvungna att flytta. Inte nu direkt men… De hade redan känt att de kanske haft för stora lån. Äldsta dottern Anna hade svårigheter i skolan och Inger hade fått gå ner på halvtid för att hjälpa till med läxorna och kunna skjutsa. Anna kände att hon inte klarade skolarbetet och behövde coachas på väg till och från skolan.
    
Det var svårare att få nytt jobb än hade tänkt sig. Efter nio månader hade han visserligen blivit kallad till ett stort antal intervjuer men det fanns andra som tydligen hade något som han inte hade. Han funderade på att börja läsa igen men när man är 39 år känns det som man inte har kraft längre. Han ville också ha fokus på jobbsökandet.
    
De hade fått ett inbetalningskort för räntor och amorteringar som de omöjligt skulle klara. Han hade testat sin bankkontakt. Lite försiktigt, för att se vad det fanns för utrymme. Det hade gått direkt dåligt. Redan efter 10 sekunder tyckte kamreraren, som tidigare varit så trevlig, att de skulle sätta ut huset till försäljning. Men var skulle de flytta? Lägenheterna i området var inte direkt billiga och om han inte hade jobb skulle banken knappast hjälpa till med nytt lån. Så lät det inte i alla fall. Och det var helt otänkbart att byta skola för Anna. Han kände sig pressad.
    
Audi bygger och säljer bilar. I affärsmodellen är inbyggt att det kan bli handhavandefel och slitage. Man står redo att hjälpa till för att bygga långa relationer. Kunderna är nöjda med Audi och folk köper aktier i Volkswagen för att man gillar bilarna och relationen. På samma sätt är det för alla moderna företag. Man döms till stor del efter produkten eller tjänsten man säljer. Eftervård, service och kvalitet är en anpassning till verkligheten som kunderna kräver men som ger leverantören chansen att bygga en långsiktig relation. Det är där värdet skapas.
    
Bankerna är totalt integrerade med våra liv. Samhällsutvecklingen har medfört förändringskrav. Under industrialismen var svensken fixerad vid att tjäna pengar och jobben hade man länge. Företagen hade långa liv eftersom utvecklingen gick så långsamt. Nu dyker det upp ny affärslogik och nya konkurrenter hela tiden. Affärscykler och konjunkturer är naturligt. Människors livscykler likaså. Att bli av med jobbet är extremt stressigt men i ökande omfattning helt normalt.
    
Så frågan är inte om banken borde ha problem inbyggt i affärsmodellen. Det är en självklarhet. Kanske skulle man ha uppmuntrat Pelle att ta kontakt med dem direkt. Att bidra med något positivt i all bedrövelse. Kanske de skulle erbjudit utbildning och coachning. Det hade varit naturligt.
    
På bankspråk kallas det default. Det blir inte som man tänkt sig. Betalningsförmågan avviker från den förväntade planen. Banken skulle tjäna på att möta situationen istället för att slå till bromsen. Istället för att skapa missnöjda kunder får man kunder som gillar banken för att den är professionell och har en koppling till verkligheten.
    
Bankerna överlever på grund av oligopolet. Ingen behöver förändra sig. Alla är lika dåliga och verklighetsfrånvända. Det är inte konstigt att svenskar inte har något förtroende för sina banker.
    
Vi känner alla någon som haft problem med sina lån. Den dåliga erfarenheten sprider sig. Man berättar gärna om bankens attityd. Ibland säger man att det behövs tio positiva nyheter för att uppväga en dålig nyhet. Bankernas kommunikationsavdelningar har ingen chans att möta bankavdelningarnas hårda men okommersiella beteende. Bankerna associeras med något negativt.
    
Slutet blev inte bra men ok. Pelle & familj flyttade. Inger kunde gå upp på heltid och Anna fick byta skola. Pelle är långtidssjukskriven. Storyn är att han söker jobb och pluggar men ingen tror på den längre. De fick tag i en lägenhet och Anna fick dela rum med lillebror tillsvidare. Anna vantrivs i den nya skolan och känner sig mobbad. Hon vill verkligen inte gå. Ibland går Pelle med henne men får inte följa med ända fram. Banken fick tillbaks sina pengar.
    
I sin närmsta krets har familjen ett trettiotal vänner. De har även många släktingar. Alla är överens om att banken agerade hårt mot familjen. De har berättat för flera av sina vänner. Sammanlagt har fler än 360 personer hört om bankens agerande. Några har till och med skrivit om det i sina bloggar. Eftersom banken fortsätter med sin hårda inställning till sina kunder är det flera tusen personer som varje år drabbas på något sätt. Flera hundra tusen personer får informationen om bankernas agerande. Ingen vill ha aktier i svenska banker. Bankernas intjäning förbättras inte av agerandet. Börsvärdet däremot är en katastrof.
    

Ulf Löwenhav

 

Veckans fråga

Är våra stora svenska företag generellt sett tillräckligt förändringsbenägna?
Vad tycker du?

ANNONS:

Mest läst

 

EQapital.se