Reputation och falskhet

Reputation och falskhet. 
Människans vilja att överleva är så stark att vi helt omedvetet kontinuerligt utvärderar vår omgivning. Vi tror på vissa saker men inte andra. Vi kan spåra oss till falskhet på långt håll och det skapar problem för företag som valt att inte vara transpare.
Människans vilja att överleva är så stark att vi helt omedvetet kontinuerligt utvärderar vår omgivning. Vi tror på vissa saker men inte andra. Vi kan spåra oss till falskhet på långt håll och det skapar problem för företag som valt att inte vara transpare

Published 2015-02-25

Reputation och falskhet

Människans vilja att överleva är så stark att vi helt omedvetet kontinuerligt utvärderar vår omgivning. Vi tror på vissa saker men inte andra. Vi kan spåra oss till falskhet på långt håll och det skapar problem för företag som valt att inte vara transparenta.


Stefan Einhorn har lyft fram de sju nya dödssynderna. Den helt övervägande dödssynden är, enligt Einhorns undersökning, falskhet.
    
Flera företag har betalt självutnämnda experter stora summor för att försöka ge bolaget en CSR profil. Man läser fullkomligt falska utsagor som "att hos oss är hållbarhet alltid högst upp på agendan". Fullkomligt idiotiskt och falskt. Ingen tror på det men kanske ser det bra ut på en OH-presentation.
    
Eller det här: ”Vi har ökat vårt fokus på hållbarhetsfrågor de senaste åren och har under 2013 anslutit oss till FNs principer för ansvarsfullt företagande, Global Compact, samt FNs principer för ansvarsfulla investeringar, PRI, för att visa att vi tar dessa frågor på allvar”
    
Gulligt och korrekt men ingen tror på det. Man blir inte bättre för att man betalar medlemsavgifter. Uppenbar falskhet vars negativa effekter vida överträffar det man tror att man åstadkommer.
    


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav
ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

Veckans fråga

Är våra stora svenska företag generellt sett tillräckligt förändringsbenägna?
Vad tycker du?

ANNONS:

Mest läst

 

EQapital.se