Går det att lyckas utan att misslyckas först?

Själva entreprenörskärnan är att hitta hålrummet där ingen annan är verksam. Det kräver att man känt sig fram och förstått var det finns kompakt konkurrens eller ointresse.

Går det att lyckas utan att misslyckas först?. 
Själva entreprenörskärnan är att hitta hålrummet där ingen annan är verksam. Det kräver att man känt sig fram och förstått var det finns kompakt konkurrens eller ointresse..
Published 2015-03-05

Går det att lyckas utan att misslyckas först?

Själva entreprenörskärnan är att hitta hålrummet där ingen annan är verksam. Det kräver att man känt sig fram och förstått var det finns kompakt konkurrens eller ointresse. Att känna sig fram är att pröva och ta fel väg. Det leder till misslyckade satsningar och konkurser innan man förhoppningsvis slutligen landar i ett område där det går att skapa efterfrågan utan konkurrens.


På sätt och vis går det inte att skapa framgång utan att först ha insett att man gjort rejält fel. Det är där man lär sig hur marknadsförutsättningarna ser ut.
    
Det finns förutsättningar för att tro att när man misslyckats är man nära framgång – om man vågar göra precis tvärtom:
    
• Oprah Winfrey är världens mest framgångsrika Tv-personlighet. Oprah fick sparken från sitt första jobb som nyhetsreporter eftersom hon inte ansågs vara passande för TV. En slutsats är att om man passar in i ett mossigt företag är man riktigt snett ute och måste lägga om stil för att kunna lyckas.

• Steve Jobs kickades från Apple för att han fortsatte vara nyskapande när styrelsen ville dra företaget in i en förvaltningsfas. Elva år senare var han tillbaka för att rädda bolaget som inte kunde tänka nytt i en bransch som bygger på nytänkande. Steve Jobs orkade vara udda för att han insåg att det är det som krävs för att lyckas.

• Microsoftgrundarna Bill Gates och Paul Allen misslyckades med sitt första företag Traf-O-Data men orkade gå vidare och skapa Microsoft.

• JK Rowling refuserades elva gånger innan hon lyckades med Harry Potter och de vises sten.
    
En person jag känner väl, kritiserades nyligen för att ha varit inblandad i några företagskonkurser. Kan det vara mer fel? Går det överhuvudtaget att komma fram rätt väg utan att ha tagit reda på vilka vägar som är fel?
    
I USA betraktas ofta misslyckanden som en bra och kanske nödvändig förutsättning för att kunna lyckas. Det viktiga är dock att man kan lära sig av sina misslyckanden. Gör man inte det är det bortkastade erfarenheter.
    
I Sverige härskar jantelagen, och kan man peka finger och bygga sig själv genom att peka ner på andras misslyckanden, så görs det. Konkurser och misslyckanden är bra för Sveriges konkurrenskraft.
    


Artikeln skrevs av Ulf Löwenhav
ulf.lowenhav(at)reaktionvalue.com
Twitter @ulflowenhav

 

 

EQapital.se