Omvärlden måste tycka om ditt företag

Omvärlden måste tycka om ditt företag. 
Svenska företag ser socialt ansvar som en nyckelfaktor för långsiktig framgång. Personalen och kunderna behöver känna sig stolta över bolaget och över att fylla en funktion i samhället..
Svenska företag ser socialt ansvar som en nyckelfaktor för långsiktig framgång. Personalen och kunderna behöver känna sig stolta över bolaget och över att fylla en funktion i samhället.

Published 2015-05-25

Omvärlden måste tycka om ditt företag

Svenska företag ser socialt ansvar som en nyckelfaktor för långsiktig framgång. Personalen och kunderna behöver känna sig stolta över bolaget och att fylla en funktion i samhället, att göra rätt för sig, är en viktig del i stoltheten. Ett sätt är att bidra till något som verkligen gör skillnad.
– Frågan är varför inte ännu fler företag skänker pengar, säger Marcus Moeschelin på Ticmate.

En man som har flytt från kriget i Syrien undersöks av Läkare Utan Gränsers medarbetare på den grekiska ön Symi. Foto: Läkare Utan Gränser.
En man som har flytt från kriget i Syrien undersöks av Läkare Utan Gränsers medarbetare på den grekiska ön Symi. Foto: Läkare Utan Gränser.


    
Svenska företag tar allt större ansvar för sin omvärld. Det som händer utanför den egna verksamheten har blivit viktigt för att stärka varumärket, bidra till en hållbar utveckling och för att öka andelen nöjda kunder, bland mycket annat. Social och hållbar utveckling har blivit nyckelfaktorer för långsiktig framgång och överlevnad.
    
– Att donera till något man tror på visar omvärlden att man har förstått att man ingår i ett större sammanhang och signalerar att företaget vill vara med under lång tid. Dessutom är det positivt på många sätt, inte minst vid rekrytering av nya medarbetare, fortsätter Marcus.
    
Att företag själva tar ansvar för sina handlingar och på olika sätt försöker bidra till att förbättra den bransch de är verksamma i har gått från att vara en separat fråga till att ses som ett strategiskt viktigt och långsiktigt utvecklingsarbete.
    
Oavsett om man handlar med el, serverar kaffe eller skräddarsyr upplevelseresor vill företagen göra mer än att tjäna pengar. Det är av central betydelse att personalen känner att företaget är ett medvetet företag. Därför samarbetar de med Läkare Utan Gränser.
    
– Det finns en sundhet i att ge pengar till en humanitär organisation och det stärker en god kultur på jobbet. Dessutom ökar det motivationen hos personalen och ledningen att uppnå målen.
    
I grund och botten handlar det om att många svenska företag sätter större värde vid mjuka värden i dag än tidigare. Det mer humanistiska perspektivet sträcker sig från att se till att den egna personalen mår bra till att bry sig om miljö, mänskliga rättigheter och etiska frågor.
    
Ticmate är ett av alla företag som valt att ta ett ansvar som sträcker sig långt utanför den egna verksamheten. Företaget, som säljer biljetter till internationella evenemang som fotbollsmatcher, resor, konserter och musikaler har i många år gett bort tio procent av sin vinst till Läkare Utan Gränser – och är förvånade att inte fler företag väljer att göra likadant.
    
– För oss har det varit en självklarhet att dela med sig. Vi har alltid skänkt pengar och medarbetarna har varit med och röstat om var pengarna ska gå.
    
Marcus Moeschelin är glad och stolt över det engagemang och stöd som Ticmate visar för Läkare Utan Gränser. Nu hoppas han kunna inspirera fler företag att göra likadant.
    
– Många bolag har råd att skänka pengar. Jag tror att det gäller att se möjligheten och om vi kan vara en inspirationskälla för andra företag är det väldigt roligt. Vi ser att det gör skillnad.
    


Artikeln är skriven av Anders Nilsson
Skicka e-mail till anders.nilsson(at)reaktion.se

 

Veckans fråga

Är våra stora svenska företag generellt sett tillräckligt förändringsbenägna?
Vad tycker du?

ANNONS:

Mest läst

 

EQapital.se